Fröken Europa


DSCF2063 DSCF2062

 2013-05-17
Sammanfattning av Nora

Boken fröken Europa handlar om Kristin som nu går i sexan men hon berättar om hur det var i hennes klass när hon gick i femman.

Klass 5a skulle börja ett nytt läsår och de skulle få en ny lärare och ett nytt klassrum. Deras nya lärare hette Eva. Men eleverna var ganska missnöjda med sitt klassrum för det var inte så fint som de hade haft det i fyran.

 Det visade sig ganska fort att Eva var mystisk och hon hade en hemlighet för klassen, som hon inte tänkt avslöja förrän de blev 24 stycken. Och nu så var de bara 21 stycken.

En dag så kom det två till elever till klassen så då saknades det bara en elev till. Tobbe tjatade ofta om att han ville vara med Billy som gick i 5b. Men klass 5a fick inte vara med 5b och 5c.

Efter en tag så frågade Eva 5b´s lärare om Billy kunde få börja i 5a´s klass. För Eva hade blivit trött på Tobbe´s tjat. Och sen blev det så att Billy bytte från 5b till 5a. Det var då de blev 24 stycken i klassen.

Det var då som Eva avslöjade sin hemlighet. Hemligheten var att varje elev i klassen skulle få en resa var, till någon plats i Europa. Men för att det skulle funka så fick ingen av eleverna säga något om resorna till någon. För då skulle nämligen kedjan brytas och det skulle inte gå att resa mer.

 Så började klassen med resorna. Men man fick bara vara en och en. Så något barn åkte t ex till Nederländarna, Frankrike, Norge m.m.

Serkan var en av de som fick en spännande och värdefull resa. (De fick de andra också men hans resa var mer speciell). Han fick nämligen åka till Tyskland och se Adolf Hitler. Sedan när Serkan hade kommit till baka från sin resa så berättade Eva ganska mycket om andra världs kriget och vad som hände då. Hon berättade t ex om att det var många människor både stora och små som gasades ihjäl i koncentrationsläger. Det var judarna som Hitler ville ha tag på.

 Men resorna har ändå ställt till det lite för klassen. För de har varit tvungna att ljuga rätt så mycket. För det har varit flera som har velat gå in i grupprummet och en gång när Isabelle skulle till tandläkaren så var hon iväg på en resa, och då så var Eva och resten av klassen tvungna att ljuga för Isabelle´s mamma.

Så en dag så röstade de om de skulle resa mer eller om de skulle sluta att resa. Majoriteten bestämde att de skulle fortsätta resa (ha kvar resorna).

 I fortsättningen tror jag att Kristin också kommer få resa till någon plats. Men jag tror kedjan kommer brytas, för det är inte så långt kvar i boken och då så tror jag att alla inte kommer hinna att åka.

 

Sammanfattning  Fröken Europa

 

 Sammanfattning av boken

 

Boken handlar om en klass som har ett grupprum. I grupprummet kan olika av dom barnen resa till et land i Europa.

 

Det händer mycke och dom har varit i t.e.x. Frankrike, Norge, Ryssland, Danmark, Tyskland. Det var några av länderna som barnen har varit i.

 

Dom har en lärare en speciel lärare. För att det är inte varje dag man får komma in i ett tråkigt grupprum. Och att läraren säger att man kommer en efter en åka på en resa.

 

Jag tror att det slutar att alla har varit på en resa. Och att man bäretter om sina resor. Men det kommer bli ett bra slut och ingen vet hur den slutar föns man har läst den.

 

Jag älskar boken den är spenande  rolig och lärorik. Den lär oss mer om Europa så jag gillar den mycke.

 

 Av Sura

2013-05-17
Sammanfattning av Alexander Haglund

Fröken Europa handlar om en klass som har fått en ny fröken, hon heter Eva. Klassen har ett grupprum där det finns det en lucka. Om man går igenom luckan så kommer man till ett annat land, man kan säga att det är en tidsmaskin för man kommer dit t.ex  år 1928. Klassen skickar en och en i taget in i grupprummet för att göra sin resa, den som åker har med sig ett timglas. Men måste vara tillbaka innan det rinner ut. När någon kommer tillbaka efter sin resa så berättar den om sin resa. De har varit i Tyskland, Nederländerna, Bosnien, Belgien, Norge, Danmark och Frankrike.

Klassen måste hålla det här med resorna hemligt, för om någon annan får veta detta så kommer grupprums dörren att försvinna. klassens föräldrar vill veta vad dem håller på med men barna har hållit  det hemligt.

En dag skulle Isabell möta sin mamma vid tandläkaren men Isabell kom aldrig så mamman gick till skolan för att hämta henne. När hon kom till skolan så var inte Isabell där så hon frågade vart hon var. Tjejen var ute på sin resa så klassen var tvungen att hitta på något för att inte mamman skulle komma på dem, de sa att hon var på väg till tandläkaren för att mamman skulle gå. Mamman kom tillbaka och grät för att inte Isabell var där men då precis hörde alla i klassen att grupprumsdörren öppnades. Isabell kom ut och då undrade mamman varför hon var där inne. De sa att hon håll på med ett hemligt skolprojekt.

När klassen hade vikarie så började klassen fundera om Eva, endel tror att Eva bor i grupprummet. Jag vet inte om Eva bor där för jag har inte läst klart boken.

Jag rekommenderar den här boken till dem som är 10 år eller yngre för att jag tror boken kan vara spännande för dem.

 
2013-05-17
Sammanfattning av Amanda Danielsson

Boken fröken Europa handlar om att alla i 5:a ska få åka till ett land i Europa en och en. Eleverna får en nyckel att låsa upp en dörr med, sen så får de säga något till en person som ska guida dem på resan och efter det går de igenom en lucka. Varje elev måste hålla tiden så de kommer tillbaka. Varje elev har en guide men eleverna tror att det är samma guide. Eleverna har något på gång, de försöker lista ut om det är samma guide och om guiden är Evas son. Eva är deras fröken. På resorna får de lära sig mer om detta land. Efter resorna får eleverna berätta om sin resa. Eleverna får inte ta med något från landet för då kommer de inte tillbaka. När de gör dessa resor håller de till i ett rum. Men de vet ändå inte hur detta rum ser ut. Deras fröken Eva säger att de inte får berätta för någon om detta, för då kommer de inte kunna åka till något land mer. Men samtidigt händer det saker i klassen t.ex. många vuxna/lärare vill komma in i detta rum, då får klassen hitta på lögner.

Det jag tror kommer hända är att klass 5:a kommer få hitta på mer lögner och mer resor kommer att ske.

2013-05-17
Sammanfattning av Mattias Hjelm

Fröken Europa handlar om en klass som har fått en ny lärare som heter Eva. Eleverna har fått ett nytt klassrum och det är deras gamla grupprum. Första dagen pratade Eva med Föräldrarna och barnen på ett så kallade möte.Barnen blev besvikna med det nya klassrummet. Barnen tyckte att det var konstigt att dem skulle ha sit grupprum som dem hämtat alla böcker som klassrum helt plötsligt. Men dem vänjde sig men det var något märkligt med Eva. Hon åt aldrig med dem på lunchen utan tog med egen lunch. Eva lämnade aldrig grupprummet. Hon sa till barnen att hon höll på med en sak.Hon sa alltid att dom behövde vara 24 stycken men ingen visste varför.

Men tillslut fick barnen reda på vad Eva höll på med. Alla i klassen skulle få göra en egen resa.Alla tyckte att det var fånigt.Men dem skulle besöka länder och saker som har hänt.När man var i sin resa så fick man träffa en liten kille. Till han ska man säga att Eva vill att du tar mig fram och tillbaka.Man fick inte gå hem när någon gör sin resa. Man fick inte säga till någon. Varför man inte fick gå hem var för att alla behövde vara där när Eleven som har gjort sin resa kommer tillbaka.Efter varje resa ska personen som gjort en resa berätta vad han/hon besökt och vad som har hänt.Dem gjorde sin resa genom att gå in i sitt gamla klassrum och gå in i en lucka.En i klassen heter Tobbe och han fick vara med och se när det var andra världskriget och se lite om Hitler och hans arme och vad dom gjorde för hemska saker.Isabel gjorde en resa och då kom hons mamma och frågade var Isabel var och då sa Serkan att Isabel gått till tandläkaren för 10 minuter sedan.Mamman tyckte att det var märkligt att hon inte träffade Isabel på vägen.Eva blev stolt över att Serkan dragit en vit lögn för Isabel måste få göra sin resa klart.Sen kom mamman tillbaka och var orolig för Isabel.Just då öppnades dörren och Isabel kom ut.Då sa mamman varför är du inlåst där?Det förklarar jag sen sa Isabel då.

Varje gång någon gör en resa så sittar alla barnen och Eva tillsammans.Eva berättar historier för barnen.Än så länge har dom besökt Frankrike,Danmark,Tyskland,Belgien,Ryssland,Finland,Holland, jag minns inte alla. Alla barn i klassen skulle få besöka ett eget land.Föräldrarna ville veta vad dem gjorde för historia i skolan men barnen berättade inte.Barnen tror att Eva sover i deras gamla klassrum.Dem är klass 4b och dom umgås aldrig med 4a för att Eva har sagt att dom ska hålla ihop som klass. 

2013-05-17
Sammanfattning av William Gustafsson

Jag tycker att boken är bra för man får veta mycket om olika länder. Det blir mer spännande att läsa det än att bara titta i en kartbok t.ex. Det har hänt mycket spännande saker som t.ex. kristallnatten i ryssland när de tyska nazisterna gick och krossade judarnas skyltfönster. Men jag börjar från början. Det börjar med att klass fem får en ny fröken som heter eva som är ganska mystisk tycker eleverna i klass fem. dagen efter så säger fröken att det ska komma två nya elever till klassen och att de inte kan börja ha geografi innan de har kommit. Efter en stund kommer den ena men sedan kommer inte den andra så de tar en elev från fem b som är den andra femman. När alla är samlade så säger eva att de kan börja ha geografi nu och fortsätter berätta. Sedan får en elev ta en nyckel och en klocka med timglas i och gå in i ett grupprum. Där för de följa med på en resa till ett land. Sedan när de är tillbaka så berättar de om sin resa.

2013-05-17
Sammanfattning av Book

Den här boken handlar om geografi och de har ett speciellt rum som heter Grupprummet där kan man teleportera sig till olika länder, och de har teleportera till de här olika länderna, Tyskland, Ryssland när de var Sovjetunionen, Norge och Frankrike. De har en lärare som heter Eva och eleverna tror att hon bor i Grupprummet. Och en dag så blev Eva sjuk och det var då de trodde att hon bodde i Grupprummet för att när hon var sjuk så hade de en vikarie som hette Ragnar och han sa att vi skulle använda Grupprummet och då sa alla, NEJ! sen så hörde de att det var nån från grupprummet som hostade och det var då alla trodde att Eva bor i Grupprummet.

2013-05-17
Sammanfattning av Filip Norbäck

Boken handlar om att deras nya lärare Eva som jag tror har gjort en tidsmaskin. Men det har hon gjort för alla ska få resa till något land, men man har bara en timme på sig. Om man inte hinner fastnar man i det land man kom till. I boken har jag läst om Tobbe som fick åka till Tyskland och fick träffa Adolf Hitler. Sen läste jag om Maryam fick åka till Nederländerna och träffa Anne Frank och se hur det rummet hon bodde i såg ut.

Jag tror att boken kommer fortsätta med att alla får åka till något land, men blir upp täckta till slut, av rektorn. Han ser dom igenom fönstret och går in och frågar vad dom gör. Då ljuger hon och säger att dom har Europa lektion, då säger rektorn att han såg genom fönstret.  Och då får Eva inte jobba kvar på skolan.

2013-05-17
Sammanfattning av Johan Jaldell

Boken handlar om klass 5 som ska byta klassrum och lärare. När de kommer till det nya klassrummet så är det litet och mellan bänkarna är det väldigt trångt. Deras nya fröken heter Eva. När de har börjat skolan så säger Eva att de ska ha ett roligt Europa arbete, men de måste vara tjugofyra elever för att starta upp det. Det kommer två elever till och då kan de äntligen starta upp Europa arbetet.

 Eva säger att var och en ska få åka på en resa i tid och rum. Det börjar med Serkan. Eva tar fram en nyckel och en klocka med ett timglas på. Då knackar det på grupprumsdörren. Serkan öppnar dörren med nyckeln och åker iväg på den första resan. Så fortsäter det att eleverna i klassen åker till olika länder i Europa. Och samtidigt som eleverna åker iväg på resor undras det vem det är som knackar varje gång. De eleverna som har varit på resa säger att det är en pojke som har olika namn varenda gång någon åker på resa. Till slut är det bara Billy som är kvar att åka, och han vägrar. Så på en rast så säger Eva att hon ska prata lite med Billy. När rasten är slut så är Billy inte i kvar i klassrummet. När Billy kommer ut ur grupprummet så går han raka vägen ut ur klassrummet. Nästa dag så kommer Billys bröder till klassrummet. De frågar vem som har varit dum mot Billy. Då säger eva att det var hon som puttade in Billy i grupprummet. Sen är det skolavslutning. Efter det så slutar Eva.

Boken var inte jätte bra den får tre av fem stjärnor.

 2013-05-17
Sammanfattning av Thea Johansson

Jag tycker fröken europa är en jätte bra bok. En väldigt rolig och spännande bok.

Boken handlar om en tjej som heter Kristin och hon börjar i 5:an men det läsåret blir inte alls som dom  i 5:an har tänkt, utan dom får en ny lärare som heter Eva. Dom ska jobba en hel del med Europa.

Dom har ett grupprum som man kan resa runt i olika länder i Europa. Men man måste ha en nyckel för att komma in i grupprummet och man har en viss tid att håla koll på. Dom har varit hittils i Frankrike, Belgien, Ryssland, Norge, Danmark, Tyskland mm. Alla elever måste resa till ett land. Kristin är väldigt nervös över sin resa, hon har ingen aning om vart hon vill åka.

Jag tror längre fram i boken så händer det att någon tappar bort klockan som håller koll på tiden, eller att någon tappar bort nyckelen.

2013-05-17
Sammanfattning av Pelle Wallbom Nilsson

Personer i boken:
-Kristin: Huvudpersonen i boken.
-Eva: Ny fröken i klass 5a. Lämnar aldrig klassrummet.
-Tobbe: Bråkig och tuff elev.
-Serkan: Kristins bästa vän. Gillar fotboll.
-T ex Petrus,Isabel,Maryam och Kajsa (och några fler): Bipersoner.

Klass 4a har just börjat i klass 5a. De fick (som man brukar göra när man går upp en klass) byta klassrum, men de fick förra årets materialrum.
Många var missnöjda med klassrummet, även några av föräldrarna. Men den nya fröken som hette Eva brydde sig inte om vad de sa. Kristins pappa gillar geografi så han frågade Eva om de skulle jobba med Europa. De skulle de. Men det måste vara 24 elever i klassen sa Eva och det var det enda hon sa när alla frågade varför. Det var bara 23 elever i klassen så de fick vänta tills den sista eleven kom. När Billy, den sista eleven kom sa Eva att en och en skulle få åka en resa till något land i Europa. Serkan anmälde sig att åka först.  Hon gav honom en nyckel ett tidtagaur och så sa hon att han skulle säga ”Eva vill bla bla bla någonting” till den lilla killen bakom dörren till det hemliga, mysyiska och alltid-låsta grupprummet…Efter en timme kom Serkan tillbaka och sa att han hade åkt till Danmark. De fick rita i en bok vad som hände (Den som hade rest fick berätta om sin resa) men Tobbe trodde att han ljög och kastade sudd på honom.
Eftersom Tobbe trodde att serkan ljög anmälde Tobbe sig att resa. Han fick åka till Tyskland, på Hitlers tid. Han fick se att de brände judiska böcker och kastade tegelsten på judarna i Tyskland. Så efter det var inte Tobbe lika tuff längre. Men han var fortfarande tuff.
Nästa dag åkte Martina till det gamla Ryssland eller svårare sagt: Sovjetunionen. Där träffade hon en ballerina som ville resa till Frankrike. Där fanns drömmarnas saker: cafeer och konditorier. (Det var kanske drömmarnas dröm på den tiden) Martina frågade varför hon inte reste dit. Då sa hon att man inte fick utan tillstånd.

 
Nästa dag skulle Isabel åka. Hon fick åka till Norge. Där träffade hon en gammal sjöman som berättade om hur man ”klubbade” ihjäl sälar. Under tiden som Isabel var i Norge kom hennes mamma och sa att hon skulle ta med Isabel till tandläkaren. Eva visste inte vad hon skulle säga, eftersom grupprummet var topphemligt. Ingen fick veta om det. Förutom klass 5a. Inte ens rektorn fick veta något. Serkan hade ett exta äss i bakfickan och sa att Isabel redan hade gått till tandläkaren. Isabels mamma gick. När Isabels mamma kom tillbaka från tandläkaren frågade hon förstås var Isabel var. Precis då kom Isabel ut genom grupprummet.
-Vad gjorde du där inne? Frågade Isabels mamma. Serkan var tvungen att ta upp sitt andra äss.
-Isabel har ett hemligt projekt inne i grupprummet.
-Men nu får vi skynda oss till tandläkaren. Vi är sena. Vi får skynda oss. Kom mamma. Så försvann Isabel ut genom dörren. Nästa dag fick Isabel berätta om sin resa och alla fick måla i boken.

 Efter den dagen som nästan inget hände så blev Eva (Egentligen Evas pojke, men det får jag inte berätta än. Det får du veta snart) sjuk. Då fick klass 5b:s lärare vara vikarie och då blev det ingen resa. Dagen efter kom Eva tillbaka. Många undrade varför hon stannade hemma eftersom hon aldrig lämnade klassrummet. Vissa tyckte att det var självklart att hon inte kom när hon var sjuk. Då sa hon att hon stannade hemma för att hennes pojke var sjuk.
-Du har aldrig berättat att du har en pojke. Sa hela klassen.
-Men nu vet ni det. Vem har lust att resa idag? Petrus sa att han ville åka idag. Efter en timme kom Petrus tillbaka och sa att han hade varit i Frankrike. Då började alla babbla om vad de visste om Frankrike. När Petrus berättade om sin resa sa han att han hade gått upp i effieltornet, bara en våning. Resten åkte han hiss. Sen sa han att han fick en jättegod dadel och att floden Seine som rinner genom Paris inte går att bada i.

 När de målade i boken skrev de nästan bara en ordlista med tre ord.
Hej=Salut.
Tack=Merci.
Vi ses=Au revior.

 Nästa dag fick Maryam åka och hon ville åka till Turkiet, (grannland till hennes hemland Iran) men när hon gick in i grupprummet sa pojken att det inte gick. Så Maryam började gråta. Kristin frågade om pojken i grupprummet såg ut som Eva. Efter en lång stund svarde Maryam: Ja. Faktist. Då blev Kristin sjuk och fick stanna hemma i en vecka. Så hon missade många skoldagar och resor. Petrus fick i uppdrag att gå hem till Kristin varje dag och berätta om resorna. Den första som fick åka var Fredrik. Han åkte till Belgien. Där hände inget speciellt. Efter fredrik åkte Benjamin till Holland under andra världskriget. Där träffade han Anne Frank. (Du kanske har läst Anne Franks dagbok?) Hon var tvungen att gömma sig för nazisterna i ett hemligt rum bakom en bokhylla.

 Dagen efter dagen då Benjamin åkte gick Eva in i grupprummet ibland och kollade om allt var i sin ordning. Den tredje gången hon gick in i grupprummet blev Billy och Tobbe osams. De började bråka om vad det blev på fotbollsmatchen på rasten. Även fast både Petrus och Serkan försökte stoppa dem drämde Billy till Tobbe i ansiktet så han började blöda näsblod. Då kom 5b:s lärare och skickade Tobbe till skolsyster. 5b:s lärare som hette Lennart frågade var Eva var.
-I grupprummet. Sa Isabel utan att tänka sig för.
Lennart gick till grupprumsdörren för att öppna, men det var låst.
-Var är nyckeln? Frågade Lennart.
-Den har hon med sig. Sa Isabel. Jag tycker att vi berättar sanningen.
-Vilken sanning? Sa Lennart.
-Eva borde berätta. Sa Serkan. Resten av klassen håll med.
Precis efter att Lennart hade gått kom Eva och klassen berättade för henne.

 Nästa dag fick Kajsa åka. Hon fick åka till Spanien. Där träffade hon fotbollslaget ”Real Madrid”. Annars hände inget speciellt. Nästa dag fick Maryam åka igen. Den här gången kom hon till ett land som liknar Turkiet och Iran. Hon fick åka till Bosnien (Eller Hercegovina). 

Jag tror att någon kommer att resa i tiden och gör något som förändrar världshistorien så att någonting kaosigt händer.

 2013-05-16
Sammanfattning av Jasmine Ward

Boken handlar om en klass som precis har börjat skolan efter sommarlovet och på skolan ska de läsa om Europa. I klassrummet finns det en dörr till ett litet grupprum. När man går in i grupprummet så kommer man till ett annat land. Det är bara en elev som får åka per dag och uppleva en händelse som har hänt i ett land. Det är bara eleverna och deras fröken som vet om det och om eleverna skulle säga till sina föräldrar skulle de inte kunna åka till något land mer.

Jag tycket denna boken är bra  och spännande och man får veta väldigt mycket om vad som har hänt i olika länder.

2013-05-16
Sammanfattning av Ellis Saidi

Detta har hänt hittills i boken
”Fröken Europa”
 
Klassen har fått ett nytt klassrum och en ny lärare som heter Eva.
Klassrummet är litet och gammalt, och eleverna är inte nöjda över det.
 Det finns också ett grupprum i klassrummet som på något konstigt sätt är magiskt.
 Ingen vet varför förrän Eva berättar att de ska börja resa till olika ställen/länder i Europa på geografi lektionerna. Nästan varje dag får en elev ta nyckeln till grupprummet där resorna sker igenom, och gå in där. Det finns alltid som en sorts ”följeslagare” som hjälper eleven med språket och att hitta tillbaka till grupprummet i tid.Men det är något mystiskt med följeslagaren. Personen/personerna som är med på de olika resorna liknar varandra. Så eleverna börjar misstänka att det är samma kille som alltid finns där på andra sidan dörren.
 
Hinner man inte tillbaks till grupprummet avtar resorna och man fastnar i det land och på den plats man befinner sig. Man får heller inte ta med något från det land man har varit i. Har man något med sig funkar inte nyckeln och dörren.
 Klassen har nu varit i: Norge, Danmark, Tyskland, Belgien, Nederländerna, Ryssland och Spanien. Efter varje resa skriver eleverna i sina Europa häften, där samlar de fakta om länderna.
 
Ett utav mysterierna som kvar står är allt kring Eva. Varför lämnar hon aldrig klassrummet? (Hon följer inte ens med till lunchen) Bor pojken eller ”följeslagaren” inne i grupprummet?  Det är flera frågor kvar som kräver många svar…
 
Jag tycker att boken är spännande…I varje kapitel händer något nytt och jag kan absolut rekommendera den till någon annan som vill läsa en spännande, rolig och lärorik bok!  Efter varje resa pratar ju klassen om landet. Man lär sig samtidigt en massa fakta om de olika länderna! Till slut tror jag ändå att någon kommer berätta om tidsresorna genom grupprummet… De kanske tvingas berätta sanningen, får veta allt de tidigare undrat om Eva…
 
Jag hoppas iallafall att boken slutar bra och ”lyckligt”
Och jag längtar till att få läsa ut den:)
 
 

2013-05-20
Sammanfattning av Clara (Samarbete med Ellis)

Detta har hänt hittills i boken:
 
Klassen har fått ett nytt klassrum och en ny lärare som heter Eva.
Klassrummet är litet och gammalt, och eleverna är inte nöjda över det.
Det finns också ett grupprum i klassrummet som på något konstigt sätt är magiskt.
Ingen vet varför förrän Eva berättar att de ska börja resa till olika ställen/länder i Europa på geografi lektionerna. Nästan varje dag får en elev ta nyckeln till grupprummet där resorna sker igenom, och gå in där.
 
Det finns alltid som en sorts ”följeslagare” som hjälper eleven med språket och att hitta tillbaka till grupprummet i tid. Men det är något mystiskt med följeslagaren…
Personen/personerna som är med på de olika resorna liknar varandra.
Så eleverna börjar misstänka att det är samma kille som alltid finns där på andra sidan dörren. Hinner man inte tillbaks till grupprummet avtar resorna och man fastnar i det land och på den plats man befinner sig. Man får heller inte ta med något från det land man har varit i. Har man något med sig funkar inte nyckeln och dörren.
 
Klassen har nu varit i:
Norge, Danmark, Tyskland, Belgien, Nederländerna, Ryssland och Spanien.
 Efter varje resa skriver eleverna i sina Europa häften, där samlar de fakta om länderna.
 Ett utav mysterierna som kvar står är allt kring Eva. Varför lämnar hon aldrig klassrummet? (Hon följer inte ens med till lunchen) Bor pojken eller ”följeslagaren” inne i grupprummet? Det är flera frågor kvar som kräver många svar…… Jag tror att boken fortsätter så här:
 
Eva kommer nog berätta mer om sig själv och svarar på frågorna som eleverna ställer till henne, tex Om hon bor i grupprummet? Varför hon aldrig lämnar klassrummet? Och varför hon ganska ofta är inne i grupprummet? Och vad gör hon där?
 
Och någon kommer nog berätta för sina föräldrar vad som pågår, och så kommer föräldrarna berätta det till alla andra föräldrar så kommer de till klassrummet och frågar vad som är på gång, hur Eva kan utsätta deras barn för fara, tex Medans Eva var i grupprummet så slogs Tobbe och Billy och föräldrarna vill ha svar på varför hon var i grupprummet och lämnade deras barn ensamma på lektions tid, vad kan vara viktigare än barnen? Och Eva måste berätta vad som händer, att barnen har fått träffa personer som ”Hitler” och ”Anne Frank” och då slutar luckan och dörren i grupprummet att fungera, och ingen kommer kunna resa igen.
 
Jag tycker att boken är bra och väldigt spännande, jag vill veta vad som kommer hända mer i boken. Jag vill veta om alla hinner åka innan det är försent, för att föräldrarna vet vad som pågår.  Hoppas alla hinner åka! 
 
 
2013-05-16
Sammanfattning av Caroline Djupfält

Fröken Europa är en ungdomsbok som är skriven av Kerstin Gavander. Den handlar om e flicka som går i 5 a, och hon berättar om året som han gick i fyran. Där hände en hel del saker, främst Europaresorna.

 
Nästan varje dag i klass 4 a åkte en elev på en Europaresa. I början av geografilektion knackade det på grupprumsdörren. Det betydde att det var dags för en elev att resa iväg! Eleven som skulle åka fick en klocka med ett timglas i och en nyckel. Nyckeln skulle eleven låsa upp grupprumsdörren med och sedan låsa den igen, klockan däremot var eleven tvungen att hålla reda på för när sanden hade runnit ner var eleven tvungen att vara tillbaka i klassrummet.
 
Eleverna som har kommit tillbaka har oftast varit rädda efter allt de har varit med om och när de blivit lite lugnare får de berätta om sin resa.
 
Varje resa går till ett land som ligger i Europa. Där får eleverna uppleva något. Ett exempel som har hänt är andra världskriget i Tyskland.
 
Eleverna får ABSOLUT INTE berätta om detta för någon, för då fungerar inte grupprumsdörren längre. Eva som är läraren har märkt att detta inte fungerar så bra, för eleverna tycker inte om att ljuga för sina föräldrar när de frågar vad de har gjort i skolan idag. Så i ett kapitel bestämmer Eva att de ska rösta”Ja eller Nej” på om de vill fortsätta med Europaresorna. Ja-sidan vann ganska stort! Så de fortsatte med resorna.
 
Detta är det som har hänt, och nu tror jag att hon som berättar i boken kommer att resa snart. En ren gissning är att hon kommer att resa till något land i Baltikum. Alltså länderna Estland, Lettland och Litauen.
 
Jag tycker att ”Fröken Europa” är bra och spännande. Av fem stjärnor, (där fem är bäst) får den fyr stjärnor, för att det är spännande när eleverna kommer tillbaka och berättar om sin resa.

2013-05-16
Sammanfattning av Evelina

Huvudpersonen i denna bok heter Kristin. Hon har inte berättat så mycket om sig själv så jag vet inte så mycket om henne. Några personer som man kan kalla bipersoner är Martina, Petrus, Serkan, Tobbe och läraren Eva. Martina och Petrus är Kristins bästa kompisar men de vet jag inte heller så mycket om. Tobbe och Serkan är två killar som kan börja bråka ibland och som älskar sport.

Boken började med att klassen började 5 an. Sedan fick dem reda på att de skulle ha Eva som lärare. Dagen efter började skolan som vanligt och då berättade Eva att de skulle jobba med Europa, men att de var tvungen att vara 24 stycken i klassen innan arbetet kunde börja, alla tyckte att det verkade konstigt.

Tillslut är de 24 stycken i klassen och då berättade Eva att alla skulle få åka på varsin resa. De har än så länge åkt till Danmark, Norge, Frankrike, Tyskland, Nerderländerna och Ryssland. Den som har åkt på en resa får berätta om sin resa när den kommer tillbaka. Sedan ska alla skriva och rita något om det landet som personen har varit i. För att åka på en resa så går man in i grupprummet och där träffar man en liten pojke som är som en guid. Om man inte ska åka på resan så är det förbjudet att gå in dit. En dag var Eva inne i grupprummet för att se till att allt var som det skulle, och då blev det slagsmål mellan Serkan och Tobbe. När de bråkade kom läraren i 5 b in i klassrummet och stoppade bråket. Då undrade han vart Eva var och då blev alla tysta, tillslut sa någon så här:

Vi kanske borde säga något, sedan höll några med men vissa sa att de inte skulle säga det så de gjorde inte det, sen gick 5: bs lärare till bakstill sitt klassrum.

Jag tror att boken fortsätter som den har gjort tills alla har åkt på sina resor. Och sen tror jag att hela klassen åker någonstans på ett äventyr. Jag tror att allt eleverna har lärt sig kommer vara viktigt längre fram i boken.

Jag tycker att boken har varit ganska bra än så länge. Den har varit ganska dryg i början men det blir säkert bättre. Jag skulle rekommendera denna bok om ni vill läsa en bok som är lätt att hänga med i och en bok som är spännande.

SAMMANFATTNING OM FRÖKEN EUROPA Av Evelina - länk till bokrecensionen

2013-05-16
Sammanfattning av Elin Hollsten

Fröken Europa handlar om Eva som är lärare till klass 5:a. Alla i klass 5:a får åka på resor i Europa men det är bara en i taget som får åka. På resorna klassen gör kommer man också tillbaka i tiden så man kan t.ex hamna i tyskland då hitler och det tycker jag är riktigt spännande för det känns som om man upplever det själv.  Men det jobbiga för klassen är att dem får inte säga till sina föreldrar släkt eller andra att om vad de håller på med i klassen, så de måste ljuga för alla de människor. I fortsättningen av boken tror jag att nån förelderfår reda på vad det håller på med och att Eva blir inlåst i grupprummet och aldrig kommer tillbaka.

2013-05-16
Sammanfattning av Alexandra Källgren

Allt startade med att alla skulle börja i en ny klass. När barnen och föräldrarna fick syn på klassrummet blev dom häpna. Klassrummet var litet och väggen var sönder. Men deras nya fröken Eva fick alla på bättre humör, hon berättade att dom skulle jobba hårt med geografi ( Europa ) . Efter ett tag fick Serkan som älskade fotboll åka på en resa som skulle ta han ut i Europa. Eva hjälpte han och sa att han skulle säga till pojken att han skulle ta Serkan dit och hem. Dom i klassen trodde inte på att Serkan hade varit på en resa, efter ett tag fick dom reda på att det var sant för dom fick också resa. Barnen fick heller inte säga till någon om detta, inte ens föräldrarna. Dom fick ljuga flera gånger och var nära på att bryta Europa arbetet, men det löste sig.

 Hittills tycker jag att boken är spännande, den är väldigt detaljerad och det är en röd trå i hela boken. Det är lite konstigt att det är just i ett grupprum men annars är boken super bra! Jag skulle vilja att man får se lite mer bilder så att man fattar mer.

2013-05-16
Sammanfattning av Henrik Andreis

”Fröken Europa” handlar om en klass 5, som inte har så speciellt vanliga geografilektioner. Det är nämligen ett speciellt grupprum de använder. Nu kanske man tror att det är där alla jobbar. Men! Det är inte riktigt så. Det är bara en i taget som får gå in i grupprummet säger deras lärare Eva. När någon går in i grupprummet är det helt mörkt och en kille står där. Man måste säga rätt ord i rätt ordning. ”Eva vill att du tar mig hela vägen fram och tillbaka”. Då öppnar killen en lucka, som faktiskt leder direkt till ett annat land i Europa. Pojkens namn är alltid ett vanligt namn i det landet man ska till. Men det funkar bara om man är 24 i klassen. Man får heller inte avslöja grupprummet för någon annan, det är bara Eva och eleverna i klassen som får veta.

Jag tror att i fortsättningen i boken är att alla i klassen kommer åka och att grupprummet och resorna kommer förbli en hemlighet.

2013-05-16
Sammanfattning av Susanna Davtyan

Boken handlar om att klass 5 byter klassrum och lärare efter sommarlovet. De tycker att klassrummet är litet och så tyckte de inte om Eva asså deras nya lärare. Men sen så började de trivas. Det fanns också ett grupprum. Eva lämnade aldrig klassrummet för att ingen skulle komma in i grupprummet.Eleverna tror att Eva bor inne i grupprummet MEN INGEN VET.

Eva sa att de skulle vara 24 elever i klassen för att de skulle får börja läsa om Europa. När de var 24 i klassen så började de med Europa. Eleverna undrade varför ingen fick gå in i grupprummet, då berättade Eva att de skulle får resa då skulle de få använda grupprummet de tycket eleverna var konstigt, men eleverna får inte säga något om grupprummet för någon och då fick man ljuga för sina föräldrar

När de skulle resa så fanns det ett pojke inne i grupprummet och då skulle man säga en ramsa och den är ” Eva vill att du tar mig hela vägen fram och tillbaka”.

Jag tycker att boken är jätte bra och och spänande för att de pratar om andra värld kriget och det tycker jag är spännande. När jag har börjat läsa boken så kan jag inte sluta läsa ;) boken får 5 stjärnor av 5.

2013-05-14
Sammanfattning av Samantha Sekubumba

Fröken Europa handlar om klass som nyss skulle börja skolan, och då skulle de få en ny fröken som heter Eva. Sedan skulle de börja med ett Europa arbete men Eva sa att de skulle vara 24 st elever innan de skulle börja. Tillslut så var det 24 elever så det kunde börja. Men Evas sätt att arbeta på var lite annorlunda. Varje dag så var det alltid en som skulle åka till något land i Europa. Och de reser genom att gå in i ett grupprum, där de sen möter en kille som heter Otto eller Mads. De är inte helt säkra på vad han heter. När den personen var där så skulle man säga en viss kod, som går så här: Eva vill att du tar mig hela vägen fram och tillbaka. Sedan så tar pojken den personen på en resa. De upplever mycket på dem resorna. Men sen när den personen har varit på resa och kommit tillbaka till klassen så berättar den personen om resan och sedan , så ska alla varje gång rita någonting den personen har varit med om på resan.
Det jag tror kommer hända i fortsättningen av boken är att hela klassen åker till något land tillsammans. Eller att någon eller några for reda på att man kan resa genom grupprummet. Eller att det händer någonting så att någon av dem i klassen fastnar i det landet ,och inte kan ta sig tillbaka igen.
Jag tycker att boken är väldigt spännande, Också väldigt mystisk och det är det som gör att den blir spännande. Varje gång jag läser i den här boken känner jag att jag vill fortsätta läsa den. Boken är också väldigt lärorik, jag lär mig alltid något när jag läst i boken.
 
2013-05-14
Sammanfattning av Evan Stella 
Boken har handlat om en klass som ska börja i 5:an och de har en lärare som heter Eva. De fick ett nytt klassrum och i ett rum så skulle Eva ha en hemlig ”resa” typ och en elev fick åka varje dag. Alla i klassen gillade Eva mycket och hon var inte så sträng mot dem. Tobbe var den som åkte först i det hemliga rummet och ifall den som gick in utan tillstånd skulle Eva bli besviken på den som gick in. Den som gick in i rummet träffade alltid en liten grabb som var typ deras guide och han berättade om länder i Europa t. ex Tyskland, pojken berättade om andra världskriget när Hitler bombarderade länder t. ex Frankrike, England och Polen mm.

Jag tror att alla i klassen kommer komma på att den pojken som är i resorna är Evas pojke eftersom den pojken i resan hade ett födelsemärke typ på kinden och Evas son hade också det. Evas pojke var sjuk och det var den pojken som var i resorna som alla var i. Det är vad jag tror som kommer hända framöver i ”Fröken Europa”.

 2013-05-14
Sammanfattning av Ludvig Nahnfeldt

Fröken Europa handlar om en lärare, kallad Eva, bortom det vanliga. Hon bestämmer att klassrummet ska vara i en gammal lokal som inte är för avsikt att egentligen vara ett klassrum. Där finns det en dörr till ett grupprum, men det är inte vilket grupprum som helst utan ett grupprum som kan föra en tillbaka i tid och rum, t.ex ett annat land, ett annat århundrade! Den 24-befolkade femteklassen får åka till 24 olika länder, ett land till varje barn.
 
Boken är ett lättläst men spännande äventyr som är en mycket bra skolbok, men personligen så föredrar mest serier och komedier.
 
2013-05-14
Sammanfattning av Alexander Carlsson

Det är en klass som har en fröken som heter Eva. Klassen hade en annan lärare i fyran. Men har nu Eva Tobbe i klassen är den bråkigaste i klassen. Han skulle vilja börja i samma klass som hans bästa vän Billy. Tobbe fick tyvärr inte det så han skrek och var förbannad. Men det skulle börja  nya tre nya i klassen för tidigare var det bara 21 elever.

Tobbe visste inte att Billy var en av dem de andra heter Serkan och Maryam. Eva hade planerat något mystiks alla eleverna skulle få göra en varsin resa i grupprummet och Eva sa att ingen annan än den som skulle resa fick vara i grupprummet .Där de skulle få uppleva något som hade hänt eller något som var känt t. ex Eifeltornet i Paris eller EU huset i Belgien. Men de var tvungna att säga lösenordet ”Eva vill att du tar mig hela vägen fram och tillbaka.” De var också tvungna att hålla koll på tiden, de fick med sig ett timmerglas. En gång var det en som frågade en annan hur killen i grupprummet såg ut. Han svarade att han hade ett födelsemärke. Serkan sa genast under hakan menar du? Killen sa ”ja hur visste du det?” – Jag bara chansade killen jag träffade hade nämligen också ett födelsemärke där.

En dag så kom Isabells mamma när Isabell  var i grupprummet.  Isabells mamma kom för att  Isabell skulle till tandläkaren och Isabell hade inte dykt upp. Så hon frågade Vart Isabell hade tagit vägen? Eva visste inte vad hon skulle svara men Serkan var snabbtänkt och sa att hon gick för 10 minuter sedan. Hennes mamma vände på klacken och gick tillbaka. Efter ett tag kom Isabells mamma tillbaka och var jätte orolig.  – Isabell var inte där! Grinade hon just då hörde alla att dörren låstes upp och öppnades. Isabell kom ut och hon och hennes mamma gick till tandläkaren efter att ha kramat om Isabell.

Dagen efter undrade alla vad hade sagt till sin mamma. Hon sa till sin mamma att hon höll på med ett projekt i grupprummet.

Klassen fick ljuga vita lögner ofta t. ex när Evas barn var sjuk. De var tvungna att hålla vaktmästaren borta från grupprummet de kunde också höra nysningar från grupprummet den dagen och när rektorn kom på besök. Dagen efter när nästa skulle resa så var det barnet sjukt så de misstänker att det är Evas barn som är i grupprummet och att de bor där.

En dag tyckte Eva att klassen inte skulle behöva ljuga så de skulle rösta om det.Svaret blev ja 22 röster mot 2 blev det. De bestämde också att om föräldrarna skulle prata med Eva om det var något.

Jag kan rekommendera den här boken för 4 år och neråt för den skulle kunna vara jätte spännande för dem. Jag tycker att den är sådär den är bara pyttelite spännande.
Av mig får boken en 3 av skala 1 till 10 för den är inte så spännande för mig.

2013-05-10
Sammanfattning av Amanda Lundberg

Fröken Europa är en bra och spännande bok som handlar om en klass och deras lärare Eva,som aldrig lämnar deras klassrum,inte ens när dom ska äta! 
Det finns ett grupprum som alla ska få gå in i.Den som gick in först var Serkan, han gick in i grupprummet och sa: ”Eva vill att du tar mig hela vägen fram och tillbaka” och då fick han resa till Norge.Man får välja själv vart man vill åka,bara det är i Europa.Den som är i grupprummet eller i ett land får berätta om sin resa sen och dagen efter är det någon annans tur att resa! Jag rekommenderar verkligen denna bok för den är spännande och rolig och man lär sig mycket om Europa! :D

2013-05-04
Sammanfattning av Maja Lager Elofsson

Boken handlar om att klass 4 börjar i 5:an och att dom får en ny fröken som
heter Eva. Och hon kommer sent till första dagen när föräldrarna är med
och pratar om klassen. Då säger hon att dom inte ska jobba med klass 5B eller
5C. Dagen när dom börjar säger Eva att dom inte vara i grupprummet och så
säger hon att dom måste bli 24 i klassen innan dom  börjar med Europa.
Dom väntar och väntar och undrar varför dom måste vara 24 innan dom
börjar med Europa och varför dom inte fick jobba i grupprummet.
Men när dom äntligen blev 24 i klassen började dom jobba med Europa.
Då sa Eva att  varje barn skulle gå in i rummet och se vad som var där inne.
Eva frågade vem som ville gå in dit först. Då räckte Serkan upp handen och då
sa eva att han skulle ha en klocka men istället för timvisare och sekundvisare
var det ett timglas. När han satt på sig timglaset sa eva att han skulle säga
att du ska ta med mig hela vägen fam och tillbaka. Då gick han in igenom
dörren. när han kom tillbaka berättade han om vad han hade varit med om.
Han berättade att man kom till ett land när han gick in. Sen var det en annans tur att gå in dagen efter. Sen berättade den vad den hade varit med om. Och en dag var Eva sjuk, då hörde barnen att det var någon som nös där inne igenom dörren och några tjejer ville gå in och kolla vem som det var. Men Serkan hade nyckeln så att ingen skulle gå in. Men dagen efter var Eva tillbaka, då sa hon att det inte hon som var sjuk utan sin son. men Eva hade aldrig sagt att hon har en son. Då var det en annans tur
att gå in och då var det en person som var förkyld där inne och då började alla tycka att det var mystiskt eftersom Evas son var sjuk och förkyld, och hon lämnade aldrig klassrummet. Då tänkte dom att hon kanske bodde där inne och hennes barn var den personen dom träffade.

En dag var det Isabells tur att gå in hon sa dom orden alla hade sagt. Men när dagen
nästan var slut kom Isabells mamma och sa att hon skulle hämtaIsabell och gå till tandläkaren. Men dom sa att hon redan hade gått dit, men Isabells mamma kom tillbaka och sa att Isabell inte var där. Sen kom hon ut ur rummet och då fick Serkan säga vad dom gjorde där inne, men man fick ju inte säga något om rummet till någon så han ljög och sa något annat men fröken hade ju sagt att man inte ska ljuga men i detta fall
fick han göra det.
___________________________________________________________________

2013-04-19

Vi har läst boken Fröken Europa några gånger. Just nu är de flesta på sidan 55.

Boken handlar om en klass som har fått en ny lärare som heter Eva. I klassen så var dom först 22 elever. Men Eva sa alltid ”vi måste bli 24 stycken”. Men ingen visste varför. Men sen så kom det två stycken till elever till klassen och då kunde de börja sa Eva.

Eva är ganska mystisk för att hon lämnar aldrig klassrummet… Men det finns även ett grupprum som Serkan har fått gå in i. Men i klassrummet innan Serkan ska gå in i grupprummet så berättar Eva om att han kommer få vara med om sin livs resa, men för att Serkan ska kunna resa så måste han gå in i grupprummet och säga ”Eva vill att du tar mig fram och tillbaka”.

Vi tror att i fortsättningen så kommer alla barnen få en resa till en plats i Europa!

Av: Nora och Amanda L :)

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *


3 × nio =

Följande HTML-taggar och attribut är tillåtna: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>