v. 48

Hej!

Vi har börjat ett område i historia som handlar om medeltiden och vasatiden. Vi har under veckan som gått  letat information om medeltiden i olika medier, både på Internet och böcker. Vi har funderat på vilka områden vi tycker är mest intressanta och vad vi vill lära oss mer om. Vi har tillsammans kommit fram till hur vi vill arbeta.  Planeringen i historia heter ”Stad och land i historisk tid”. Historia är spännande och det är roligt att se ert engagemang och intresse när vi pratar och jobbar med ämnet. Berätta gärna hemma vad ni lär er. Det är ett bra sätt att befästa kunskap.

På måndag kommer andra hälften av klassen få baka muffins efter recept. Sedan  avslutar vi vårt arbetsområde i svenskan som handlar om instruktioner. På fredag får ni ett oförberett test där ni ska skriva en instruktion så att jag, Pernilla, kan kolla av era kunskaper. I engelska kommer vi varje mån under 12 veckor se ”The Ghost Hunter” en engelsk tv-serie för barn. Efter varje avsnitt kommer vi prata om det vi sett och skriva korta sammanfattningar tillsammans. Detta för att träna vår hörförståelse i engelska. I matematiken startar vi området bråk.  Vi har under denna vecka arbetat med kroppen och gjort några experiment som testar rörligheten och styrkan. Visa hemma hur käken fungerar!

Det närmar sig jul och på torsdag har vi adventssamling i Rudsskyrkan. Vi lyssnar på åk 4 som sjunger sånger för oss och med oss. ( I klassen kommer vi tända det första ljuset och fira advent på måndagen efter adventshelgen.)

På måndag är Fredrik ledig. Vikarie är Sofie. Pernilla på plats.
På tisdag och ondag är Pernilla på utbildning. Vikarie är Hanna. Fredrik på plats.

Titta gärna på bildspelet från temakvällen ”Vatten är liv”. Det ligger under skolarbete / biologi.

Vi önskar er en bra vecka!

Hälsningar Pernilla och Fredrik

 

_______________________________________________________________________________________________________ Veckans läxor till FREDAG

Svenska / Matematik:
Gör ett eget mattespel hemma.
Det kan handla om de fyra räknesätten eller geometri.
Du kan göra ett memory, tärningsspel, kortspel.
Du får välja papper i skolan som du tar med hem.
Du ska skriva instruktioner till ditt spel dvs ”spelregler”.
Du kan göra ditt spel tillsammans med en kompis men ni skriver en varsin instruktion.
Du kan skriva ditt spel förhand eller med hjälp av datorn.

Historia
Träna in tidslinjen med de olika tidsepokerna.
Du ska kunna sätta dem i rätt ordning.
Kolla på ditt arbetsblad som vi jobbat med i skolan.
Du behöver inte träna in alla århundraden men ska veta vilken tid vikingatid och medeltid inträffar.
Det blir ett skriftligt läxförhör i skolan.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *


åtta + 6 =

Följande HTML-taggar och attribut är tillåtna: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>